keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Merirosvojen vankina 1500-luvulla



Merirosvojen vankina 1500-luvulla
Valkoiset orjat. Pohjois-Afrikaan orjakauppiaat, YLE/Arena

Lucia ja Hannu pelkäävät, että merirosvot hyökkäävät laivan kimppuun, kun he pakenevat Wittenbergiin kesällä 1563:


– Mitä riepuja täällä on? Lucia ihmetteli penkoessaan matka-arkkua. Siellä oli haalistuneita nukkavieruja vaatteita, jotka olivat täynnä reikiä.
– Laitamme nämä rievut päälle, jos merirosvot hyökkäävät laivan kimppuun, selitti Hannu. – Isä sanoi, että merirosvot ottavat panttivangeikseen vain rikkaita ihmisiä, joiden sukulaisilla on varaa maksaa lunnaita.
– Minut he saattavat ottaa ryysyistä huolimatta, Lucia sanoi synkkänä. – He tietävät, että kuninkaalliset ostavat meikäläisiä lahjaksi vaimolleen ja lapsilleen koiranpennun sijasta. Torillakin maalaiset halusivat koskettaa minua. Se tuo heidän mielestään onnea. Minä en halua joutua leluksi enkä maskotiksi enkä markkinoille häkkiin ihmisten töllisteltäväksi.
– Minä en taas halua joutua soutamaan kaleeria, Hannu sanoi. – Jos merirosvot hyökkäävät, ime sormeasi niin kuin pikkuvauva ja pidä minua kädestä kiinni, Hannu neuvoi.  – Minä aion näyttää vähä-älyiseltä, Hannu sanoi väännellen naamaansa hassuihin ilmeisiin ja innostui yhä enemmän, kun Lucia nauroi. 
Anna Amnell: Lucia ja Luka. Kyynärän mittainen tyttö ja poika 2013

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti