Sivut
▼
maanantai 30. joulukuuta 2013
Takaisin keskiaikaan
Kirjan lukemista keskiajalla päivänvalossa tai lieden/kynttilän/päreen valossa. Matti Amnellin kuvitusta kirjaani "Kyynärän mittainen tyttö". Sodan aikana ja sen jälkeisinä köyhinä aikoina siirryttiin ajassa taaksepäin, jotta selvittäisiin:
Kommentti Kemppisen blogiin, jossa bloggaaja kirjoittaa:
"Yleisen puutteen takia kelloja käännettiin, säästäväisyyssyistä, noin 50 vuotta taaksepäin."
Kommenttini: Jotkut siirsivät kellojaan vielä kauemmaksi. 1875 syntynyt isoisäni poltti tuvassa iltaisin pärettä säästäkseen lamppuöljyä, jota hän sai tavallista enemmän erikoisluvalla, koska oli suksimestari ja teki työtä kotonaan. Lisäksi oli vielä iltaisin liedenvalo, joten elettiin kuin keskiajalla.
Silmälasit keskiajalla
"Apostolin silmälasit" maalaus vuodelta 1403 Conrad von Soest. (Vanhin tunnettu kuva silmälaseista alppien pohjoispuolella.
perjantai 27. joulukuuta 2013
Hannu on 1500-luvun poika
Matti Amnellin luonnos kirjaan "Lucia ja Luka"
Tänään on Hannun nimipäivä, ja on aika esitellä Lucian 13-vuotias pikkuveli Hannu, joka ei ole kooltaan pieni kuten Lucia:
Nauru ja iloiset huudot
kohosivat järven jäältä. Hannu Olavinpoika juoksi ympyrää ja työnsi kaksin
käsin vinoittain olevaa seivästä, joka oli kiinnitetty jäähän upotettuun pylvääseen.
Seipään toisessa päässä oli kelkka, jossa istuivat Hannun sisar Lucia ja
palvelustyttö Vehnäpää. Hoijakka pyöri huimaa vauhtia. Tyttöjen nauru ja
kiljuminen innostivat Hannun juoksemaan yhä kovempaa.
Järven rannalla
mäellä oli Hannun ja Lucian koti Kuusela, hirsitalo, jossa oli korkea harmaakivijalka
ja jyhkeät nurkkakivet. Mäeltä kuului torven törähdys. Valpuri-imettäjä siellä
puhalsi tuohitorveen kartanon päädyssä.
Hannu hidasti
napakelkkaa, ja Vehnäpää hyppäsi ensimmäisenä pois kyydistä.
---
Valpuri-imettäjä
seisoi talon edessä viitta harteillaan. – Piti puhaltaa tähän torveen.
Ette kuulleet, kun huusin.
– Meillä onkin jo
kova nälkä, Hannu sanoi.
– En minä teitä
syömään huutanut, Valpuri sanoi.
– Miksi meidän piti
sitten tulla jo sisälle? Lucia kysyi ja kopisteli lunta lapasistaan ja viitastaan.
– Pian se selviää,
sanoi Valpuri.
- -
Lucian
ja Hannun isä, Kuuselan Olavi-herra heilutti kädessään pergamenttikääröä, josta
riippui sinetti pitkän nauhan varassa. – Meidätkin on kutsuttu linnan
joulujuhliin. Saamme nähdä Juhana-herttuan uuden vaimon, oikean prinsessan.
– Eläköön!
Päästään syömään herkkuruokia, Hannu sanoi.
– Katariina
Jagellonican tervetuliaisjuhlat ovat aikuisten pidot, sanoi äiti. – Mutta tekin
ehditte käydä linnassa vaikka kuinka monta kertaa, sillä me muutamme Turkuun.
– Ihanko asumaan?
Lucia kysyi hämmästyneenä.
– Asumaan,
asumaan, sanoi Helka-rouva. – Muutamme minun perintötalooni Aurajoen
rannalle.
– Suuri maailma
tulee nyt tänne pohjolaan, sanoi Olavi-herra innoissaan. – Oppineita, hovimiehiä ja musikantteja saapuu
hoviin kaukaisista maista. Herttuakunnassa alkaa uusi aikakausi, oikea
kukoistus, renessanssi. Saamme olla siinä mukana, kun muutamme Turkuun.
Otteita luvusta "Hoijakka" kirjasta Anna Amnell "Lucia ja Luka. Kyynärän mittainen tyttö ja poika" 2013.
Lucian ja Hannun elämä muuttuu täydellisesti. Ensin muutto suuren kuusimetsän laidassa Hämeen linnnan ja Hattulan takana olevasta kotitalosta Turkuun. Hannu joutuu kokemaan talvisen Turun ankeuden ja Juhana-herttuan hovielämän jännityksen. Hän joutuu keskelle 1500-luvun suurvaltapolitiikan juonitteluja, kun sekä kuningas Eeri XIV että Venäjän tsaari Iivana tekevät kaikkensa pilatakseen Juhanan hyvin alkaneen renessanssihovin. Hannu saa uuden ystävän, Venetsiasta tulleen Lukan, joka on lyhytkasvuinen kuten Luciakin. Yhdessä pojat keksivät, miten selvitä.
torstai 26. joulukuuta 2013
Keskiaika, 1500-luku: joulu
Kuvassa on avotakka krakowalaisessa ravintolassa, mutta tämä voisi olla 1500-luvun kodissa.
"Lucia istui rouvainhuoneen ikkunasyvennyksessä paksulla tyynyllä, joka peitti kivipenkin. Hän naposteli manteleita ja rusinoita ja joi kanelille ja inkiväärille tuoksuvaa makeaa juomaa. Muki lämmitti käsiä.
Ulkona oli kova pakkanen. Seinillä ja katoissa olevat lautapaneelit ja villalangasta kudotut seinävaatteet eivät pystyneet estämään vetoa ja kiviseinistä uhoavaa kylmyyttä. Avotakassa poltettiin päiväkaudet paksuja koivuhalkoja ja takasta siirrettiin hehkuvia hiiliä umpinaiseen kaakeliuuniin. Huoneeseen oli kannettu lisäksi hiilipannu tuomaan lisälämpöä.
Piti varoa hovimekkoa. Siihen kuului leveä hame paksua kukikasta samettia, topatut irtohihat ja silkkinen esiliina, pitkä ja kapea kangassuikale niin kuin käsipyyhe Turun kodissa.
Uusimmassa kirjassa Lucia ja Luka pääsee kyynäärn mittainen Lucia Turun linnaan jouluna 1562, kun siellä vietetään Katariina Jagellonican tervetuliaisjuhlia. Kaikki ei me aivan Lucian toiveitten mukaan.
Anna Amnell: Lucia ja Luka. Kyynärän mittainen tyttö ja poika. 2013
ISBN 978-952-498-842-1
Tee kirjasta tilaus kirjastoosi.:)
Lue joulusta tästä blogista
keskiviikko 25. joulukuuta 2013
Jouluvalko, Krakowan khaani ja Tiernapojat
Vanhassa hämäläisessä "Jouluvalko"- perinteessä parrakas mies ratsastaa taidokkaasti tehdyllä ”keppihevosella” kylässä kertomassa joulusta. Ohjelman voi nähdä YLEn Areenassa (ks. linkki lopussa). Alkuperäinen Jouluvalko on Forssan museossa. Tämä kiinnostava ”Jouluvalko”-perinne oli minulle ennestään tuntematon, mutta toisaalta tuttu aivan toiseen kulttuuriin kuuluvana.
Parrakas itämaiseen asuun pukeutunut mies ”Lajkonik , Krakowan kaani”, ratsasti keppihevosella Krakowan Vanhassa kaupungissa ja viihdytti turisteja. Nämä saivat valokuvauttaa itsensä hänen kanssaan. Jos kaani Lajkonik kosketti valtikallaan, se toi hyvää onnea.
Toisten tietojen mukaan Lajkonik liittyy esikristilliseen perinteeseen, jossa hevonen tuo keväällä hyvää onnea ja hyvän sadon.
Toinen tausta liittyy tataarien hyökkäykseen, jonka krakowalaiset torjuivat ja juhlivat pukeutumalla hävinneiden vaatteisiin. Lajkonik-hahmo on mukana myös 60 päivää pääsiäisen jälkeen vietettävän Corpus Christi-juhlan aaton kulkueessa, jossa on musiikkia, tanssia ja ilotulituksia.
Jouluvalko ja Lajkonik näyttäisivät olevan samaa vanhaa eurooppalaista perinnettä, samoin kuin Tiernapojat-ohjelma, jossa myös kerrotaan valkoisesta hevosesta ja taistelusta mongoleja vastaan. Nämä hyökkäsivät Europpaan 1200-luvulla ja jättivät syvän trauman, jota on hoidettu eri tavoin eri kulttuureissa.
Lajkonik kuvat
http://areena.yle.fi/tv/2037713
Parrakas itämaiseen asuun pukeutunut mies ”Lajkonik , Krakowan kaani”, ratsasti keppihevosella Krakowan Vanhassa kaupungissa ja viihdytti turisteja. Nämä saivat valokuvauttaa itsensä hänen kanssaan. Jos kaani Lajkonik kosketti valtikallaan, se toi hyvää onnea.
Toisten tietojen mukaan Lajkonik liittyy esikristilliseen perinteeseen, jossa hevonen tuo keväällä hyvää onnea ja hyvän sadon.
Toinen tausta liittyy tataarien hyökkäykseen, jonka krakowalaiset torjuivat ja juhlivat pukeutumalla hävinneiden vaatteisiin. Lajkonik-hahmo on mukana myös 60 päivää pääsiäisen jälkeen vietettävän Corpus Christi-juhlan aaton kulkueessa, jossa on musiikkia, tanssia ja ilotulituksia.
Jouluvalko ja Lajkonik näyttäisivät olevan samaa vanhaa eurooppalaista perinnettä, samoin kuin Tiernapojat-ohjelma, jossa myös kerrotaan valkoisesta hevosesta ja taistelusta mongoleja vastaan. Nämä hyökkäsivät Europpaan 1200-luvulla ja jättivät syvän trauman, jota on hoidettu eri tavoin eri kulttuureissa.
Lajkonik kuvat
http://areena.yle.fi/tv/2037713
Tähtilaulajia 1600-luvun Nurnbergissä.
tiistai 24. joulukuuta 2013
Ikkunalasit muualla Euroopassa - ja Suomessa
Kuvassa on Philip Melanchtonin talon ikkuna Wittenbergissä. Rakennus on 1500-luvun alusta. Nyt näyttää siltä, että tällaisia ikkunoita on ollut Suomessakin: pyöreitä "ikkunaruutuja". Turussa.
1600-luvun Nurnbergissä
1600-luvun Nurnbergissä
maanantai 23. joulukuuta 2013
Lucia muuttaa Turkuun
Kuuselan
väki tuli uuteen kotikaupunkiinsa Turkuun hämärässä tervasoihtujen valossa.
Torin reunoilla häämöttivät kapeiden ja korkeiden talojen mustat hahmot. Siellä
täällä pilkotti valoa ikkunaluukusta tai hetkeksi avatusta ovesta. Tuomiokirkko
kohosi kaupungin keskellä korkeana kuin kuuset kotimetsän reunassa.
Kuu tuli esiin pilvien
takaa. Korttelinvahti tallusteli lyhdyn ja kepin kanssa, ja nainen ilmestyi
kapealta kujalta kori kummassakin kädessä ja pari palavaa pärettä hampaissaan.
– Minäkin
haluaisin ottaa lyhdyn tai päreen ja mennä tutkimaan kaupunkia, Lucia sanoi pysähtyen
Hannun kanssa ovella. – Katso, miten kaunis Turku on.
– Se vain näyttää
kauniilta, kun on noin paljon lunta, sanoi Hannu haukotellen. Hän oli väsynyt
ratsastuksesta.
– Anna minun uskoa, että
tämä kaunis Turku on oikea Turku, Lucia sanoi siristellen silmiään.
– Ovi heti kiinni tai
saadaan koko joukko kuolemantauti! komensi Valpuri-imettäjä tuvan toisesta
päästä. – Eikö se riitä, että on istuttu reessä päiväkaudet naama jäässä?
Pitääkö palelluttaa itsensä kotonakin?
– Minulla on ikävä
Kuismaa, Lucia valitti. Hän oli ratsastanut lapsesta asti talvellakin Kuuselan
kartanon mailla omalla hevosellaan.
– Kyllä sinä totut
elämään täällä, sanoi äiti Lucialle. – Tuodaan Kuisma tänne ensi kesänä, niin
saat liikkua ratsain.
Tekstinäyte
lauantai 21. joulukuuta 2013
Ristikkotalo
Lucia ja Hannu muuttavat vanhempiansa kanssa Wittenbergiin vuonna 1563, ja silloin siellä oli tämän kynttilälyhdyn näköisiä ristikkotaloja.
Jouluseimi kirjahyllyssä
Tämä jouluseimi on ollut meillä monta kymmentä vuotta. Taustalla 1500-luvusta kertovia kirjojani. Yläpalkissa on linkki minun kirjoittamaani kirjaan Lucia ja Luka, jossa ollaan jouluna 1562 Turun linnssa. Kirjassani Kyynärän mittainen tyttö Lucia on Lontoossa Elisabetin hovissa jouluna.
Joulu tässä blogissa (kirjoituksiani ja kuviani)
Joulu tässä blogissa (kirjoituksiani ja kuviani)
keskiviikko 18. joulukuuta 2013
lauantai 14. joulukuuta 2013
Ritarilinna
Unkarilainen ritarilinna
The British Library on laittanut miljoona public domain -kuvaa Flickriin. Ne on skannattu 1600-1800 -luvun kirjoista. Niihin ei ole enää copyrightia kenelläkään.
The British Library has uploaded one million public domain scans from 17th-19th century books to Flickr!
The British Library on laittanut miljoona public domain -kuvaa Flickriin. Ne on skannattu 1600-1800 -luvun kirjoista. Niihin ei ole enää copyrightia kenelläkään.
The British Library has uploaded one million public domain scans from 17th-19th century books to Flickr!
perjantai 13. joulukuuta 2013
Hyvää Lucian päivää!
Lucia Olavintytär toivottaa hyvää nimipäivää kaikille kaimoilleen. Kuva on otettu Berliinin Gemäldegalerie-taidemuseossa. Maalaus: Jan van Hemessen: Die Goldwägerin. Maalaus esittää todennäköisesti hänen tytärtään, josta tuli myös taiteilija.
keskiviikko 11. joulukuuta 2013
Lucia pääsee taas Turun linnaan
Kirjani Lucia ja Luka on mukana näyttelyssä (vitriinikaapissa) ja kirjasta on esillä myös seuraava ote:
Naisen pitää osata oikeat naistentyöt. Kun joulunpyhät ovat ohi, otetaan värttinät esille ja ruvetaan kehräämään… Tule tänne, Lucia Olavintytär, niin neuvon sinulle kädestä pitäen, miten neulotaan sukkaa Naantalin nunnien tapaan.
Anna Amnell, Lucia ja Luka. Kyynärän mittainen tyttö ja poika.
2013. Näyttely päättyy 8.3.2015.
Lucia nukke ja portinvartijatalo-nukkekoti ovat olleet esillä Turun linnassa vuonna 2010. Kuvassa Lucia poseeraa linnan rouvainhuoneessa leveällä ikkunalaudalla. Nyt Lucia saa olla kotona, kun kirja tekee työt.
(Olen tehnyt nuken vaatteet, sisustanut tornitalon, jossa Lucia oli kidnapattuna Englannissa (Kyynärän mittainen tyttö 2004) ja tehnyt vaatteet 1:12 nukeille)
Medieval town -adventtikalenteri
Adventtikalenterini, yksi monista. Kerään niitä.
Rothenburg: I'd like to visit this town.
Rothenburg: I'd like to visit this town.
tiistai 10. joulukuuta 2013
Luciaa katsomassa
Lucian naapurit
maanantai 9. joulukuuta 2013
Keskiaikainen perinne: tiernapojat
Keskiajan mysteerinäytelmiä esitettiin useiden kirkollisten juhlien aikaan. Niissä oli jännutystä ja huumoria. Eri ammattikunnat vastasivat eri kohtauksista. Näytelmiä esitettiiin kirkonmäellä tai vaikkapa vankkureissa, joita oli eri puolilla kaupunkia, ja yleisö kiersi katsomassa esityksiä. Oli myös tähtipoikia, joita esittivät katedraalikoulujen oppilaat tai papit. Esimerkiksi Konstanzin synodissa vuonna 1412 englantilaiset papit esittivät tiernapojat muille kokoukseen osallistuneille.
Valokuvat: H. Kerätär
Nihti (Matti T. Amnell), afrikkalainen kuningas (Aki Mäkinen) ja Herodes.
Tähtipojan roolissa Reetta Ridanpää. 1500-luvun Englannissa naiset eivät saaneet ollenkaan esiintyä näytelmissä, Saksassa taas saivat.
torstai 5. joulukuuta 2013
keskiviikko 4. joulukuuta 2013
Makro 124: ’koru’. Meripihka
Tyttäreni meripihkakorvakoru
Meripihka on kymmeniä, jopa satoja miljoonia vuosia sitten kivettynyttä puuta. Sitä on käytetty muinaisista ajoista asti koriste-esineinä ja suojana sairauksia ja vaivoja vastaan. Niin opetti myös lääketieteen isä Hippocrates. 1500-luvun oppinut Martti Luther kuljetti taskussaan meripihkan palaa suojaamassa munuaiskiviltä.
Eri puolilta maailmaa on löydetty jopa dinosaurusten aikoina eli 65-220 miljoonaa vuotta sitten syntynyttä meripihkaa. Se on on kuin tietopankki. Dominikaanisen tasavallan vesiltä löytyi vuonna 2007 meripihkaa, jossa oli jäännös 15-20 miljoonaa vuotta sitten kasvaneesta orkideasta.
Keskiajalla olivat suosituimpia koruja meripihkahelmistä tehdyt rukousnauhat, joita näkee muotokuvissakin ja uskonnolista symboliikkaa sisältävät "mitalit" (sacramental medals), joissa oli yleensä suojeluspyhimyksen, Marian tai Marian ja Jeesus-lapsen kuva. Näitä valmistettiin erilaisista metalleista, ja niihin oli kaikilla varaa.
Eräässä keskiaika-aiheisessa salapoliisiromaanissa tyttö kadottaa mitalinsa, ja se on tärkeä osa juonesta.
Olen saanut nämä nykyajan katoliset mitalit lahjaksi.
Meripihka on kymmeniä, jopa satoja miljoonia vuosia sitten kivettynyttä puuta. Sitä on käytetty muinaisista ajoista asti koriste-esineinä ja suojana sairauksia ja vaivoja vastaan. Niin opetti myös lääketieteen isä Hippocrates. 1500-luvun oppinut Martti Luther kuljetti taskussaan meripihkan palaa suojaamassa munuaiskiviltä.
Eri puolilta maailmaa on löydetty jopa dinosaurusten aikoina eli 65-220 miljoonaa vuotta sitten syntynyttä meripihkaa. Se on on kuin tietopankki. Dominikaanisen tasavallan vesiltä löytyi vuonna 2007 meripihkaa, jossa oli jäännös 15-20 miljoonaa vuotta sitten kasvaneesta orkideasta.
Keskiajalla olivat suosituimpia koruja meripihkahelmistä tehdyt rukousnauhat, joita näkee muotokuvissakin ja uskonnolista symboliikkaa sisältävät "mitalit" (sacramental medals), joissa oli yleensä suojeluspyhimyksen, Marian tai Marian ja Jeesus-lapsen kuva. Näitä valmistettiin erilaisista metalleista, ja niihin oli kaikilla varaa.
Eräässä keskiaika-aiheisessa salapoliisiromaanissa tyttö kadottaa mitalinsa, ja se on tärkeä osa juonesta.
Olen saanut nämä nykyajan katoliset mitalit lahjaksi.
maanantai 2. joulukuuta 2013
sunnuntai 1. joulukuuta 2013
Adventtikalenteri: Lutherin perhe
Olen nähnyt Lutherin perheen "olohuoneen" Wittenbergissä. Se on säilytetty alkuperäisenä: Lutherin kirjoituspöytä, korkea kaakeliuuni nurkassa, kattomaalaukset, seiniä peittävät koristemaalatut panelit ja seinävieruspenkit, joissa yhdessä ryhmässä on käsinoja. Tuoleja oli siihen aikaan vähän.
Nykyään tiedämme, että joulukuusia oli jo aikaisin keski-Euroopassa. (mm Tallinnassa 1441, ks kommentit) Niitä saattoi olla kaupungin torilla tai kirkon vieressä. Sitä en tiedä, oliko niitä kodeissa. Tuon tyylin pitää joulukuusi pöydällä vei prinssi Albert Englantiin mennessään naimisiin kuningatar Viktorian kanssa. Koristeina näyttää olevan rinkeleitä. Samantyyppisen kuusen olen nähnyt Yhdysvalloissa museossa, jossa kerrotaan saksalaisten siirtolaisten elämästä Amerikassa 1800-luvulla.
Kuvan henkilöillä on tyypilliset 1500-luvun alkupuolen asut. Muotihan vaihteli paikkakunnittainkin tuohon aikaan. Lutherilla on oppineen asu, jollaista käyttivät vanhemmat miehet vielä paljon myöhemminkin ja jota näkee vielä nykyäänkin pappien Luther-talarit, mustat leveät kaavut.
Pienellä pojalla on leikkihevonen ja rattaat. Nykyään tiedämme, että sen ajan lapsilla oli leluja. Luther oli lapsirakas perheenisä, joka kertoi lapsilleen tarinoita ja lauloi heille.
(Hienoja kattomaalauksia myös Lucas Cranachin talossa)
Ensimmäisestä luukusta löytyi joululeivonnainen.