Sivut
▼
perjantai 29. huhtikuuta 2011
Myrtti on avioliiton symboli
Muinaisina aikoina myrtti oli avioliiton symboli. Myrtti tuli Englantiin jo 1500-luvulla Espanjasta Sir Walter Raleigh'n ja Sir Francis Greyn mukana. Englantilainen herbalisti John Gerard mainitsee 1500-luvun lopulla jo kuusi myrttilajia, jotka kasvoivat Etelä-Englannissa.
Tuli perinteeksi, että morsiamella on kimpussaan myrttiä, jonka hän istuttaa puutarhaan tulevia polvia varten. Niin teki myös kuningatar Viktoria, jonka jälkeläisen Williamin morsian Kate Middleton käytti Viktorian Wight-saarelle istuttaman myrtin oksaa hääkimpussaan.
Minulla oli myrttiseppele päässäni hääpäivänä.:)
maanantai 25. huhtikuuta 2011
Lucia III, työ alkanut
Uusi kirja, uudet kansiot. Työ alkoi jo vuonna 2006. Kirja ilmestyi vuonn 2013: Lucia ja Luka.
(Siirrän aineistoa yksityisestä blogista tänne, vuodelta 2006)
Olen flunssainen. Olenhan lukenut jo nämät kirjat, mutta aloitan nyt niistä uudestaan. Kuten työpöytäkuvasta näkyy, edessäni on myös Riitta Pylkäsen Säätyläispuku Suomessa vanhemmalla Vaasa-ajalla 1550-1620, jonka ostin Arohongan antikvariteetista jo kolme vuotta sitten. Gardbergin kirjoja on kaksikin. Noita kumpaakin voin alleviivata. Pirjo Tuomisella on paljon mielenkiintoisia yksiityiskohtia ja 1500-luvun tunnelmaa.
Sain vihjeen joistakin Turku -tutkimuksista. Olin laittanut tänne jo linkin Turun varhaishistoriasta, mutta kirjasivua ei siinä näkynyt.
Nyt pitäisi keskittyä kokonaan tutkimaan Turkua.
(siirretty Vuodatuksesta 3.11.2006)
Ristikkotaloja
Löysin Hietalahden kirpputorilta tämän savesta tehdyn elsassilaisen talon. Ripustin sen seinälle työpöytäni yläpuolelle. En tiedä, onko tämä matkamuistoksi ostettu talo jokin tietty rakennus, mutta se on tyypillinen talo, jollaisia voi nähdä Keski-Euroopassa.
Ristikkotalot (Helsingin Sanomat/matkailu)
Timber framing (Wikipedia)
Timber-framed buildings in Great Britain (paljon kuvia, jotka voi katsoa suurina)
Valokuvia ristikkotaloista . (Flickr/Maisons colombages. Hienoja kuvia. Avautuu hitaasti.
torstai 21. huhtikuuta 2011
Maailman kuuluisin maalaus
Leonardo da Vincin Viimeinen ehtoollinen on ehdottomasti maailman kuuluisin maalaus. Sen tuntevat sellaisetkin ihmiset, jotka eivät ole kiinnostuneita yleensä taidehistoriasta. Tämän maalauksen historia on lisäksi kuin jännityskertomus.
Leonardo maalasi Viimeisen ehtoollisen mesenaatilleen Ludovico Sforzalle. Siinä kuvataan jännittynyttä ja kiihkeää tunnelmaa, joka syntyi, kun Jeesus ilmoitti, että yksi opetuslapsista oli pettävä hänet.
Maalaus on joutunut kokemaan sekä kovaa kohtelua että mainetta ja kunniaa. Viime aikoina se on ollut lähtökohtana menestysromaanille ja siitä tehdylle elokuvalle. Se on tullut entistä tunnetummaksi.
Länsimainen maalaustaide on ollut kahden vuosituhannen ajan lähinnä kristillistä uskonnollista taidetta. Sen huomaa, kun kulkee Euroopan suurissa taidemuseoissa. Viime marraskuussa vietin monta päivää Berliinin taidemuseoissa, joihin on kertynyt paljon maalaustaiteen huippunimien töitä. Lähtökohtana renessanssiharrastukseeni oli kuitenkin kaksikymmentä vuotta sitten tekemäni kahden viikon matka Italiaan, jossa kiersin taidemuseoita useissa kaupungeissa.
Millaisia olivat ihmiset, jotka loivat näin loistavan taiteen ja kulttuurin, renessanssin ihmiset? Heistä ehkäpä kaikkein suurin lahjakkuus oli nimenomaan Leonardo da Vinci. Renessanssin suuret taiteilijat kuten Leonardo ja Michelangelo olivat syvästi uskonnollisia ihmisiä. Heidän taiteensa voi raottaa meille ovea maailmaan, joka liian usein torjutaan meidän aikanamme.
Hyvää pääsiäistä!
Klikkaa hakusanaa 'pääsiäinen' ja lue pääsiäidsenvietosta 1500-luvulla: näytelmät katujen varsilla,
Tämäkin on Leonardon maalaus. Otin valokuvan Italian matkalla 1991 Uffizin taidegalleriassa Firenzessä. Sieltä alkoi kiinnostukseni renessanssiin. Sen seurausta ovat myös kirjani Kyynärän mittainen tyttö (2004) ja Pako Tallinnaan (2006) ja Lucia ja Luka (2013).
Lue kirjoitukseni: Firenzestä Turkuun
keskiviikko 20. huhtikuuta 2011
Wittenbergissä 1563
Wittenberg 1600
Ensimmäisen suomalaisen virsikirjan tekijä Jacobus Petri Finno eli Jaakko Pietarinpoika Suomalainen kävi koulua Turussa, ja vuonna 1563, 23-vuotiaana hänkin pääsi opiskelemaan Wittenbergiin. Sieltä hän siirtyi Rostockin yliopistoon. Monet aloittivat kuitenkin yliopistossa opiskelun jo 15-vuotiaina.
Milloin oli keskiaika
Euroopassa noin 400-1400, Suomessa noin 1520 asti eli uskonpuhdistuksen aikaan asti, mutta
Suomessa keskiaika loppui oikeastaan vasta vuonna 1570, sillä yhteiskunta säilyi pitkään muuttumattomana.
Suomessa 800-1050 oli viikinkiaika
1050-1150 varhaiskristillinen aika
lauantai 16. huhtikuuta 2011
Lapsuus 1500-luvulla
Jost Amman (1539-1591) Kunstbüchlin
Kolme lasta, joista yhdellä 1500-luvun asuun puettu nukke. Toiset lapset ovat poimineet kukkia ja hedelmiä.
Nukkea pitelevä tyttö on puettu täysin aikuisen naisen lailla. Uusin tutkimus kertoo, että lapsia rakastettiin, heidän kuolemaansa surtiin. Lapsilla oli leikkikaluja, he leikkivät mutta myös olivat mukana aikuisten töissä oppien katsomalla, miten työt tehdään. Lapsia oli yleensä perheissä paljon.
Kolme lasta, joista yhdellä 1500-luvun asuun puettu nukke. Toiset lapset ovat poimineet kukkia ja hedelmiä.
Nukkea pitelevä tyttö on puettu täysin aikuisen naisen lailla. Uusin tutkimus kertoo, että lapsia rakastettiin, heidän kuolemaansa surtiin. Lapsilla oli leikkikaluja, he leikkivät mutta myös olivat mukana aikuisten töissä oppien katsomalla, miten työt tehdään. Lapsia oli yleensä perheissä paljon.
perjantai 15. huhtikuuta 2011
Julkinen häpäiseminen rangaistuksena
Germany Wikipedia 1500-luku, häpeäpaalu
Satu Lidman: Julkinen häpäiseminen: rangaistuskäytännöt esimodernissa Munchenissä. Tiivistelmä väitöskirjasta.
„Zum Spektakel und Abscheu. Schand- und Ehrenstrafen als Mittel öffentlicher Disziplinierung in München um 1600“
maanantai 11. huhtikuuta 2011
Keskiaika kotona 2
lauantai 9. huhtikuuta 2011
perjantai 8. huhtikuuta 2011
lauantai 2. huhtikuuta 2011
perjantai 1. huhtikuuta 2011
Keskiaikaromaanit- ja dekkarit
Candace Robben, Ellis Petersin, Peter Ackroydin ja muuutamien muiden kirjoittamat historialliset romaanit ja dekkarit saivat ikioman hyllyn eteiseen. Kahteen DVD- kaappiin mahtui kokoelmani, joka kertoo keskiajasta ja varsinkin 1500-luvusta. Kun tungen kaapin oikein ahtaalle, sinne mahtuu noin sata kirjaa.
Sitten ovat historiateokset erikseen. ne ovat paksuja kalliita kirjoja , joita pitää kohdella hellävaroen.
Sitten ovat historiateokset erikseen. ne ovat paksuja kalliita kirjoja , joita pitää kohdella hellävaroen.