Sivut

maanantai 23. huhtikuuta 2018

Muista tänään: Ruusun nimi


Umberto Eco ja keskiaika, eräs näkökulma -nauru (engl.)
Tutustu keskiaikaan kirjan ja elokuvan kautta. 1300-luku.

http://www.philipchircop.com/post/139676187777/laughter-in-the-name-of-the-rose-umberto-ecos

lauantai 14. huhtikuuta 2018

Silmälasit keskiajalla


Lucia Olavintyttären isä on hankkinut ulkomailta itselleen silmälasit. Poikani käytti kuvituksessa silmälasien mallina aikalaisen tekemää maalausta, jossa oli tuollaiset kömpelöt silmälasit. Näin äskettäin renessanssidokumentin, jossa kerrottiin, että jo aikaisemmin oli hienoja silmälaseja. Niiden käyttö teki mahdolliseksi maalata tarkkoja yksityiskohtia.


"Apostolin silmälasit" maalaus vuodelta 1403 Conrad von Soest. (Vanhin tunnettu kuva silmälaseista alppien pohjoispuolella. 

torstai 12. huhtikuuta 2018

1500-luvun hautamonumentti

WP_20150629_10_17_26_Pro

Innsbruck
1500-luvun asu
Photo: Matti Amnell (Lucia Olavintytär -kirjojen kuvittaja)


maanantai 9. huhtikuuta 2018

Mikael Agricola, uskonpuhdistus ja Lucia-kirjat

Mikael Agricola studied in Wittenberg

Mikael Agricolan patsas Turussa. Agricola opiskeli Wittenbergissä, josta kerron kirjassani Lucia ja Luka.

Lucia Olavintyttären veli Erasmus Helsinkiläinen (fiktiivinen henkilö) menee opiskelemaan Wittenbergiin, josta tuli reformaation jälkeen keskeinen eurooppalainen yliopistokaupunki. Aikaisemmin suomalaiset pojatkin opiskelivat useimmiten Pariisissa, kuten oli opiskellut Lucian isä.
Lucia-kirjoissani eletään kahdessa maailmassa, noudatetaan yhä katolisia tapoja kuten pitämällä paastopäivät ja toisaalta eletään uskonpuhdistuksen (=reformaatio) mukaan esimerkiksi siten, että papit ja piispat saivat mennä naimisiin.

Suomessa uskonpuhdistus oli maltillista Agricolan aikaan. Esimerkkinä voi pitää vaikkapa Hollolan keskiaikaista kirkkoa, jossa on edelleen paikoillaan esimerkiksi triumfiristi, josta käytiin Englannissa raivoisia riitoja. Maltillinen ja sopuisa perinne on suurelta osin Agricolan ansiota.

Lucia Olavintytär -kirjoissa tämä kahdessa maailmassa sopuisasti eläminen tulee esille mm seuraavalla tavalla: Lucian isoäiti on edelleen katolinen tavoissaan ja ajattelussaan, Lucian vanhemmat ovat olleet luostarissa mutta lähteneet sieltä pois ja menneet naimisiin. Kirjassa Kyynärän mittainen tyttö on kaksi hämäräperäistä tyyppiä: Lieto on munkki, joka on joutunut huonoille teille, kun hänen luostarinsa lakkautettiin, Janus on englantilainen aatelismies ja ryöväri, joka käy omaa taisteluaan protestanttista nuorta kuningatar Elisabetia vastaan mm ryöstämällä lyhytkasvuisen lahjakkaan Lucian, josta hän haluaa kasvattaa vakoilijan Elisabetiin hoviin.

Uskonpuhdistuksen pimeää puolta edustavat renessanssikuninkaat Ruotsin Kustaa Vaasa ja Englannin Elisabetin isä Henrik VIII, jotka käyttivät uskonpuhdistusta omaksi edukseen ryöstämällä kirkon omaisuutta itselleen ja suosikeilleen. Elisabet on maltillinen, hän sanoi, ettei hän pysty katsomaan ihmisten sieluihin. Suuri salakatolinen runoilija William Shakespeare ei ollut vielä syntynyt. Uskonsodat eivät olleet alkaneet Euroopassa. Elettiin siirtymävaihetta.

sunnuntai 8. huhtikuuta 2018

Mustarastas

mustarastas

Mustarastas 8.4.2018 pihalla.

Blackbird in medieval bestiary (Merula)
Sing a song of sixpence (Blackbirds in a pie) Tämä laulu on parodia Henrik VIII: nnen ja Anne Boleynin seurustelusta. Kuuntele lastenlaulu, jota Agatha Christie on käyttänyt kirjassaan salaperäiset rukiinjyvät (a pocket full of rye)

Sing a song of sixpence a pocket full of rye,
Four and twenty blackbirds baked in a pie.
When the pie was opened the birds began to sing,
Oh wasn't that a dainty dish to set before the king?
The king was in his counting house counting out his money,
The queen was in the parlour eating bread and honey
The maid was in the garden hanging out the clothes,
When down came a blackbird and pecked off her nose!


https://www.youtube.com/watch?v=tjeQUtDB4CI