Sivut
▼
tiistai 31. heinäkuuta 2012
sunnuntai 29. heinäkuuta 2012
Frydek Castle
Frydekin linna, alkujaan 1300-luvulta, uudistettu. Museum of Beskydy.
Frydek /1300-) ja Mistek (1200-) yhdistettiin vuonna 1943 kaksoiskaupungiksi. Se on aivan Ostravan lähellä.
Frydek /1300-) ja Mistek (1200-) yhdistettiin vuonna 1943 kaksoiskaupungiksi. Se on aivan Ostravan lähellä.
Pyhä Florianus, St. Florian
Nuohoojien ja palokuntalaisten suojeluspyhimys Pyhä Florianus. St Florian
Frydek, Frydek-Mistekin kaksoiskaupunki, Tsekki
Roomalainen sotapäällikkö Diokletianuksen aikaan. Kieltäytyi kristittyjen vainosta ja tunnustautui kristityksi. Kuoli noin vuonna 304.
Frydek, Frydek-Mistekin kaksoiskaupunki, Tsekki
Roomalainen sotapäällikkö Diokletianuksen aikaan. Kieltäytyi kristittyjen vainosta ja tunnustautui kristityksi. Kuoli noin vuonna 304.
Vanha kaivo
Kaivo oli tärkeä vanhan ajan kaupungissa ja linnassa. Sieltä haettiin vesi, ja sen luona kuultiin uutisia.
Frydek, kaksoiskaupungissa Frydek-Mistek, Tsekki. Kuva: Mimi Amnell
Frydek, kaksoiskaupungissa Frydek-Mistek, Tsekki. Kuva: Mimi Amnell
torstai 26. heinäkuuta 2012
keskiviikko 25. heinäkuuta 2012
Meluavat sammakot
Siihen aikaan, kun maailma oli hiljaisempi kuin nykyään, saattoi sammakoiden yöllinen metelöinti käydä hermoille. Vuonna 1577 neuvoo Thomas Hill, miten saada sammakot hiljaisiksi. Hill neuvoo sytyttämään lyhdyn tai muun tulen ja laittamaan sen lammen reunalle. Lyhdyn voi ripustaa myös puun oksaan. Kun lamppu valaisee sammakoiden olinpaikan, ne vaikenevat luullen, että on päivä. Isäntä ja emäntä voivat laittaa yömyssyt päähänsä ja jatkaa uniaan.
maanantai 23. heinäkuuta 2012
Krakowan linna
ja alla linnanpiha. Mahtava linna, jossa on loisteliaita marmorilattiaisia saleja (state rooms, pictures, kuvia saleista, klikkaa kuvat suuremmiksi) jotka olivat jo 1500-luvulla upeasti kalustettuja. Kuva 12: Katariina Jagellonican vanhemmat vihittiin tässä huoneessa. Katariinan ja Juhanan poika ja muut Waasa-kuninkaat hallitsivat Puolaa. Sigismund III Wasa rakennutti kappelin, kuva 10. Seinien yläosan maalaukset tehtiin 1500-luvulla linnan oppaan mukaan. Hienot taide- ja asekokoelmat. Kaunis muotokuva Katariina Jagellonican pojasta nuorena miehenä. Krakowan linna ulkoa ja pihalta kuvattuna (omat kuvat, my photos of the castle) sisällä linnassa ei voinut ottaa valokuvia.
Alinna yleiskuva. Klikkaa kuvaa suureksi
perjantai 20. heinäkuuta 2012
Celosia jo 1570-luvulla Euroopassa
Tätä kukkaa tuotiin Eurooppaan jo 1570-luvulla. Celosia eli kukontöyhtö on kotoisin trooppisilta ja subtrooppisilta alueilta.
keskiviikko 18. heinäkuuta 2012
Shakespeare-ruusu
Hannelen paratiisi -blogissa kukkii Shakespeare-ruusu. (Klikkaa blogissa olevaa ruusun kuvaa isommaksi.)
tiistai 17. heinäkuuta 2012
Kirjakaappi
sunnuntai 15. heinäkuuta 2012
Pyhän Tapanin katedraali eli Stephansdom
Wien
Wien 14
Wikipedian mukaan: asuttu jo 500 e.Kr, ensimmäiset asukkaat kelttejä. 15 e.Kr sen linnoittivat roomalaiset. Läheiset suhteet keltteihin jatkuivat, irlantilaiset benediktiinimunkit perustivat 1100-luvulla luostareita, esim Schottenstift on irlantilaisten perustama luostari (Irlanti oli keskiajalla tunnettu nimellä 'Scotia Major'). Suomenkielinen Wikipedia jättää kokonaan pois tämän asian, jolla on ollut ratkaiseva vaikutus koko alueen kulttuuriin ja näiden kansojen väliseen kanssakäymiseen. Se loi yhteisen kulttuurin, ja taiteen ja tieteen saavutukset siirtyivät maasta toiseen, kun keskiajalla oli myös yhteinen kulttuurin kieli, latina.
1440 Wienistä tuli Habsburgien dynastian keskuspaikka, Pyhän saksalaisroomalaisen keisarikunnan, myöhemmin Itävalta-Unkarin pääkaupunki, kulttuurin ja tiede-elämän, musiikin ja kulinarismin keskus.
Olen huomannut matkoillani Tsekissä, Sloveniassa ja Kroatiassa, että Wienin vaikutus näkyy yhä 2000-luvulla näiden ympärillä olevien maiden rakennustaiteessa ja koko kulttuurissa. Wien tulee vastaan koko ajan. On aika käydä vihdoinkin myös siellä. Matka täytyy aina aloittaa kaupungin historiasta. Menneisyyden avulla voi ymmärtää myös nykyisyyttä.
Wikipedian mukaan: asuttu jo 500 e.Kr, ensimmäiset asukkaat kelttejä. 15 e.Kr sen linnoittivat roomalaiset. Läheiset suhteet keltteihin jatkuivat, irlantilaiset benediktiinimunkit perustivat 1100-luvulla luostareita, esim Schottenstift on irlantilaisten perustama luostari (Irlanti oli keskiajalla tunnettu nimellä 'Scotia Major'). Suomenkielinen Wikipedia jättää kokonaan pois tämän asian, jolla on ollut ratkaiseva vaikutus koko alueen kulttuuriin ja näiden kansojen väliseen kanssakäymiseen. Se loi yhteisen kulttuurin, ja taiteen ja tieteen saavutukset siirtyivät maasta toiseen, kun keskiajalla oli myös yhteinen kulttuurin kieli, latina.
1440 Wienistä tuli Habsburgien dynastian keskuspaikka, Pyhän saksalaisroomalaisen keisarikunnan, myöhemmin Itävalta-Unkarin pääkaupunki, kulttuurin ja tiede-elämän, musiikin ja kulinarismin keskus.
Olen huomannut matkoillani Tsekissä, Sloveniassa ja Kroatiassa, että Wienin vaikutus näkyy yhä 2000-luvulla näiden ympärillä olevien maiden rakennustaiteessa ja koko kulttuurissa. Wien tulee vastaan koko ajan. On aika käydä vihdoinkin myös siellä. Matka täytyy aina aloittaa kaupungin historiasta. Menneisyyden avulla voi ymmärtää myös nykyisyyttä.
lauantai 14. heinäkuuta 2012
Keskiaikainen kello Prahassa 2
lähikuva
Sadat ihmiset kerääntyvät tasatunneinen odottamaan ihmeellisen kellon esitystä. Vuonna 1410 rakensivat kellosepät Jan Sindal ja Mikulas Kadanilainen astronimisen kellon, jossa on mekaaniset "näyttelijät".
Kaksitoista apostolia astuu esille, kuolemaa edustava luuranko soittaa kelloa ja kääntää tiimalasin ja kukko heiluttaa siipiään ja kiekaisee. Katsojat hurraavat ja taputtavat. Näin joka tunti ainakin turistiaikana. "Pimeästä" keskiajasta on vaikeaa puhua Prahassa, joka on täynnä keskiajan ihmeitä kuten tämä hauska kello Vanhan kaupungin torilla.
Sadat ihmiset kerääntyvät tasatunneinen odottamaan ihmeellisen kellon esitystä. Vuonna 1410 rakensivat kellosepät Jan Sindal ja Mikulas Kadanilainen astronimisen kellon, jossa on mekaaniset "näyttelijät".
Kaksitoista apostolia astuu esille, kuolemaa edustava luuranko soittaa kelloa ja kääntää tiimalasin ja kukko heiluttaa siipiään ja kiekaisee. Katsojat hurraavat ja taputtavat. Näin joka tunti ainakin turistiaikana. "Pimeästä" keskiajasta on vaikeaa puhua Prahassa, joka on täynnä keskiajan ihmeitä kuten tämä hauska kello Vanhan kaupungin torilla.
torstai 12. heinäkuuta 2012
Renessanssin puutarhat
Renessanssin puutarhoissa oli vihreyden lisäksi pieniä hedelmäpuita, kukkia, lintuja ja perhosia. Kun jäljelle jäi vain vihreys, muotoonleikatut puut ja aidat, luultiin, että niissä ei ollut kukkia. Ne olivat värikkäitä. Käsitys renessanssin puutarhasta pelkästään vihreänä on väärinkäsitys.
Katso YLEn ohjelmat Italian puutarhoista : Renessanssin puutarhat
Alkujaan BBC:n ohjelma.
Katso YLEn ohjelmat Italian puutarhoista : Renessanssin puutarhat
Alkujaan BBC:n ohjelma.
keskiviikko 11. heinäkuuta 2012
maanantai 9. heinäkuuta 2012
sunnuntai 8. heinäkuuta 2012
Nimet historiallisessa romaanissa
Lucian isä pelkäsi menettävänsä näkönsä Kustaa Vaasan loputtomia kirjeitä raapustaessaan ja antoi tyttärelleen silmien ja näön suojelijan Pyhän Lucian nimen, vaikka oli luopunut katolisuudesta. Katoliset pyhimystennimet säilyivät pitkään, monet ovat säilyneet nykyaikaan.
Historiallisissa romaaneissa nimillä on monenlaisia tehtäviä. Ne voivat kuvata henkilön luonnetta mutta myös aikakautta, kansallisuutta, kotiseutua, uskontokuntaa, ammattia, ulkonäköä, terveydentilaa tai yhteiskunnallista asemaa. Nimen valinta on usein iso juttu, täytyy tutkia aikalaisromaaneja, muistelmia, sanomalehtiä, maalauksia. Teen huolella tutkimusta nimistä ja kokoan sopivat nimet luetteloihin.
Historiallisissa romaaneissa nimillä on monenlaisia tehtäviä. Ne voivat kuvata henkilön luonnetta mutta myös aikakautta, kansallisuutta, kotiseutua, uskontokuntaa, ammattia, ulkonäköä, terveydentilaa tai yhteiskunnallista asemaa. Nimen valinta on usein iso juttu, täytyy tutkia aikalaisromaaneja, muistelmia, sanomalehtiä, maalauksia. Teen huolella tutkimusta nimistä ja kokoan sopivat nimet luetteloihin.
Ensimmäisen kirjani päähenkilön nimi tuntui heti alussa selvältä, hän olisi Aurora, anoppini kaima. Vasta myöhemmin tajusin, miten paljon symboliikkaa ja yhteyksiä Suomen historiaan, antiikkiin, kirjallisuuteen ja kansainväliseen politiikkaan tuolla nimellä oli: revontulet, aamunkoitto, tsaarittaren nimikkolaiva/vallankumous jne. Täysin päinvastainen, suorastaan huvittava on Auroran serkkujen etunimien historia: nimesin tytöt Olgaksi ja Elisabetiksi lasteni marsujen mukaan. Eräs naispuolinen henkilö sai nimen lapsuudenystäväni kouluaikaisen saksalaisen kirjeenvaihtotoverin mukaan. Nimi oli jäänyt mieleeni jostain syystä.
http://blogisisko.blogspot.com/2005/11/aurora-vaahteralaakson-tytt-kummit-ja.html
http://blogisisko.blogspot.com/2005/11/aurora-vaahteralaakson-tytt-kummit-ja.html
Kun mennään kauemmaksi historiaan, nimien valinta käy vaikeammaksi. 1500-luvun henkilönimiä löytyy sukuluetteloista, väitöskirjoista ja sen ajan kaunokirjallisuudesta. Nimet annettiin usein suvun tai paikkakunnan traditioiden mukaan. Varsinkin oppineilla ihmisillä oli kaksi nimeä, toinen latinaksi oppineita piirejä ja kansainvälistä käyttöä varten, toinen kansankielellä. Nimien oikeinkirjoitus vaihteli hyvin paljon.
Nimeen liitettiin isän tai äidin nimi tai paikkakunnan nimi. Hauskimpia löytöjä olivat nimet Mikki Monineuvoinen (=taitava), Läpsä ja Vehnäpää (jälkimmäinen muinaissuomalaista alkuperää, nuoren pellavapäätytön etunimeksi). PIdän kovasti nimistä Erasmus – Erasmus Rotterdamilaisen mukaan – ja Vilppu Talvi, hyvin nykyaikaiselta kuulostava suomalainen nimi Filippus Winterille, köyhälle teinille, rehdille pojalle, joka uskaltaa viedä kyynärän mittaisen Lucian ja liian kauniin Margaretan pakoon Tallinnaan hyisen meren yli. Lucian nimi oli ymmärrettävä, kirjuri-isä pelkäsi menettävänsä näkönsä Kustaa Vaasan loputtomia kirjeitä raapustaessaan ja antoi tyttärelleen silmien ja näön suojelijan Pyhän Lucian nimen, vaikka oli luopunut katolisuudesta, sekin eräs aikakauden ilmiö – elettiin kahden maailman välillä.
Kommentti Grafomaniassa 6/2011
Kommentti Grafomaniassa 6/2011
Tudor
Englantilainen historioitsija Cliff Davies sai selville tutkimuksissaan, että termi 'Tudor Englanti' on myöhemmän ajan tuote, käytetty ensimmäisen kerran vasta 1700-luvulla. 1500-luvulla sitä ei käytetty. Käsite 'Tudor' -ajasta on erityisen suosittu nykyaikana. Daviesin mielestä Henrik VIII:n ja hänen lastensa hallitsema vuosista ei ole erillinen jakso Englannin historiassa. Käytän itsekin mieluiten temiä '1500-luvun Englanti'. Elettiin samanaikaisesti keskiaikaa ja renessanssia. Nykyäänhän 1500-luku lasketaan vielä keskiaikaan.
perjantai 6. heinäkuuta 2012
Keskiajan puutarhat. Kirjoja
John Gerard oli Elisabetin ajan lääkäri, joka yhdisti rakkautensa kasveihin ja kukkiin omaan alaansa lääketieteeseen ja filosofiaan. Hän oli tosi renessanssimies.
Hän valvoi Lordi Burghleyn puutarhoja ja julkaisi vuonna 1597 tämän kaikkien aikojen kuuluisimman herbaalin. Renessanssin tyyliin hän pyrkii yhdistämään tähän kaiken tiedon kukista ja kasveista.
"Onnellisen elämän ohjekirja" (suom. Marja-Liisa Koivulehto) kertoo elämästä 600 vuotta sitten. Kirja pohjautuu 1300-luvun Italiasta peräisin olevaan käsikirjoitukseen. Keskiajan ihminen arvosti luontoa ja sen antimia ja osasi käyttää niitä.
Candace Bahouthin kirjassa on käsityöohjeita, joilla voi luoda itselleen keskiajan maailmaa mallina muun muassa keskiajan gobeliinit, käsikirjoitukset ja kuvanveistokset. Se on ollut minulle toistaiseksi vain ihana katselukirja.
Ellis Peters (oik. Edith Pargeter, 1913-1995) historialliset salapoliisiromaanit, joissa on ongelmien ratkaisijana Veli Cadfael, 1100-luvun ajan entinen seikkailija ja ristiretkeilijä, joka ryhtyy luostarin puutarhuriksi. Veli Cadfael -kirjat (sivut englanniksi) kuvaavat sitä maailmaa, josta piispa Henrik tuli Suomeen.
Kaksikymmentä Veli Cadfael -kirjaa. (sivut suomeksi) Niistä ainakin suurin osa on suomennettu.
Talbotin ja Whitemanin hienosti kuvitettu teos luo Veli Cadfaelin puutarhan uudelleen Shrewsburyn luostarin maisemiin ja kuvaa keskiaikaista puutarhaa vuodenaikojen mukaan. Oppinut ja kiehtova kirja. Samaa voi sanoa kaikista näistä puutarhakirjoista.
Hän valvoi Lordi Burghleyn puutarhoja ja julkaisi vuonna 1597 tämän kaikkien aikojen kuuluisimman herbaalin. Renessanssin tyyliin hän pyrkii yhdistämään tähän kaiken tiedon kukista ja kasveista.
"Onnellisen elämän ohjekirja" (suom. Marja-Liisa Koivulehto) kertoo elämästä 600 vuotta sitten. Kirja pohjautuu 1300-luvun Italiasta peräisin olevaan käsikirjoitukseen. Keskiajan ihminen arvosti luontoa ja sen antimia ja osasi käyttää niitä.
Candace Bahouthin kirjassa on käsityöohjeita, joilla voi luoda itselleen keskiajan maailmaa mallina muun muassa keskiajan gobeliinit, käsikirjoitukset ja kuvanveistokset. Se on ollut minulle toistaiseksi vain ihana katselukirja.
Ellis Peters (oik. Edith Pargeter, 1913-1995) historialliset salapoliisiromaanit, joissa on ongelmien ratkaisijana Veli Cadfael, 1100-luvun ajan entinen seikkailija ja ristiretkeilijä, joka ryhtyy luostarin puutarhuriksi. Veli Cadfael -kirjat (sivut englanniksi) kuvaavat sitä maailmaa, josta piispa Henrik tuli Suomeen.
Kaksikymmentä Veli Cadfael -kirjaa. (sivut suomeksi) Niistä ainakin suurin osa on suomennettu.
Talbotin ja Whitemanin hienosti kuvitettu teos luo Veli Cadfaelin puutarhan uudelleen Shrewsburyn luostarin maisemiin ja kuvaa keskiaikaista puutarhaa vuodenaikojen mukaan. Oppinut ja kiehtova kirja. Samaa voi sanoa kaikista näistä puutarhakirjoista.
maanantai 2. heinäkuuta 2012
Kaponieeri: Turun keskiaikamarkkinat 2012
Kaponieeri: Turun keskiaikamarkkinat 2012: ...ovat jo takana, mutta muistellaan niitä muutaman kuvan ja filminpätkän verran. Katkelma Va...